واحد راهنمایی حجاج یکی از بخش های ستادی در حج تمتع می باشد که توانسته خدمات شایانی در راستای آرامش بخشی زایران کشورمان رقم بزند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ واحد راهنمایی حجاج در موسم حج تمتع در مکه مکرمه و مشاعر مقدسه با کاورها و کلاه زرد رنگ به فعالیت می پردازد.
فعالیت این واحد از تاریخ 28 اردیبهشت ماه و قبل از ورود زایران به مکه مکرمه آغاز شده است .
در این واحد طی ایام حضور زایران در مکه 6 نفر به عنوان سرشیفت، 22 نفر به عنوان نیروی شیفت و تعدادی از عوامل کاروان ها به عنوان نیروهای امداد و راهنمایی طی 24 ساعت و در شیفت بندی های 6 ساعته به خدمت رسانی برای زایران کشورمان می پردازند.
نیروهای واحد راهنمایی تمامی مناطق اطراف حرم را تحت پوشش خدمت قرار داده اند و براساس برنامه ریزی صورت گرفته موقعیت شیفت ها به مناطق مختلف تقسیم شده است؛ منطقه اجیاد، کدی،ایستگاه باب علی، جمرات، خروجی مروه و غزه محل خدمت نیروهای این واحد است.
اما در خصوص نحوه خدمت رسانی و راهنمایی این موضوع حائز اهمیت است که خدمت رسانی متناسب با نیاز زایران و درخواست های آنها و شرایط موجود برای این عزیزان انجام می گیرد.
نیروهای واحد راهنمایی در طول شیفت به زایران سالخورده توجه و دقت می کنند و آنها را به ایستگاههای نقل هدایت می نمایند تا دچار سردرگمی در یافتن وسایط نقلیه نشوند.
همچنین گمشده ها از طریق اپ موبایلی زیارت شناسایی شده و بعد از تماس با مدیر کاروان ، به محل هتل منتقل می گردند.
بخشی از گمشدگانی که به ستاد مراجعه می کنند نیز بعد از شناسایی کاروان ، به محل هتل انتقال می یابند.
همچنین خدمات ویلچری نیز به زایرانی که در ایستگاهها و طول مسیر هدایت نیروهای واحد راهنمایی نیاز به خدمت داشته باشند به صورت رایگان ارایه می گردد در صورتی که بسیاری از ویلچرهای اطراف حرم از زایران هزینه دریافت می نمایند.
همچنین به در راه ماندگان هم وسایل لازم به ویژه دمپایی داده می شود تا به راحتی به هتل محل اقامت خود رفته و از شرایط مناسب برخوردار شوند.
بدین جهت توصیه می شود که زایران با قوت قلب و آرامش خاطر در مسیر ها تردد کنند زیرا در صورت نیافتن مسیر مناسب و یا ایستگاه نقل ، زردپوشان واحد راهنمایی در کنار آنها حضور می یابند و کمک می پردازند.