جمعه, 30 شهریور 1403
جستجو

اعلام جزییات اعزام های عمره مفرده از سوی رییس سازمان حج وزیارت

8202
0
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه روزانه به طور متوسط دو پرواز انجام می‌شود و در هر پرواز حدود ۲۵۰ زائر به خانه خدا اعزام می شوند گفت: عملیات اعزام زائران حج عمره از ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ آغاز و نزدیک به هفت ماه ادامه خواهد داشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ آقای سید عباس حسینی رییس سازمان حج و زیارت شامگاه چهارشنبه 28 شهریور ماه با حضور در برنامه صف اول رسانه ملی ، توضیحاتی را در خصوص اعزام های عمره مفرده ، حج تمتع و سفرهای زیارتی اعتاب مقدسه بیان کرد. متن کامل این گفتگوی تلویزیونی تقدیم می شود.

مقدمه: بعد از حج تمتع نخستین گروه زائران ایرانی عمره در سال ۱۴۴۶ قمری به سرزمین وحی اعزام شدند، قبل از حج تمتع امسال تعدادی زائران در نخستین اعزام بعد از ۹ سال به این سفر معنوی مشرف شدند، ولی با پایان سفر عمره و شروع حج تمتع اعزام سایر زائرین به بعد از حج تمتع موکول شد..

سوال: چه تعداد اعزام داریم؟

حسینی: بنا بود که ما سال گذشته عملیات عمره را آغاز کنیم ولی به دلایلی که ناهماهنگیهایی بین طرف سعودی و طرف هواپیمایی ما ایجاد شد باعث شد که ما در آن مرحله نتوانستیم زائرین را اعزام کنیم ولی تلاش دوستان در سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت امور خارجه انجام شد، این هماهنگیها صورت پذیرفت و قبل از حج تمتع شش هزار نفر از متقاضیان حج عمره را اعزام کنیم.

سوال: کسانی که قرار بود سال گذشته اعزام شوند؟

حسینی: نه آن موقع ۴۳ هزار نفر پول ریخته بودند ولی ما توانستیم شش هزار نفر تا فاصله زمانی که تا زمان حج مانده بود ما تقریبا ده روز عملیات انجام بدهیم، نهایت آنها ماندند که ما در ثبت نام جدید برای آنها اولویت قراردهیم و اولویت اول را گذاشتیم برای این عزیزان که مراجعه کنند.

سوال: در آن مقطع مشکل چه بود؟

حسینی: گفتند یک ناهماهنگی بین بخشهای هواپیمایی کشوری، آن چه گفتند یک سری موضوعات فنی.

سوال: این موضوعات چه بود؟

حسینی: موضوعات فنی را اعلام کردند و یک عدهای از وزارت خارجه و مجموعه هواپیمایی آنها به این جا آمد و فرودگاه مشهد و فرودگاه تهران مورد بازبینی و بازرسی قرار دادند و بعد رفتند خبرش را اعلام کنند که این پروسه زمان بر شد.

سوال: چه دغدغهای نسبت به فرودگاه ما داشت، مسبوق به سابقه بود؟

حسینی: معلوم نبود، حج قبلش از ۲۱ ایستگاه پروازی عملیات انجام دادیم، ولی این بازدید فقط از دو ایستگاه تهران و مشهد انجام شد، به نظر میرسید مسائل دیگری با موضوع مرتبط بوده و بعدش تلاش شد مجموعه دوستان وزارت خارجه این مشکل حل شد و اجازه دادند که پروازهای ما انجام شود و به همین ترتیب شش هزار نفر از متقاضیان توانستند مشرف شوند

سوال: مابقی ۳۷ هزار نفر؟

حسینی: مابقی در دعوت امسال که اولویت به اینها دادیم.

سوال: در اعزام قبل چه تعداد رفتند؟

حسینی: با توجه به محدودیتی که در ناوگان هواپیمایی داریم، یک هواپیما برای نقل و انتقال قرار دادند، یک هواپیمای ایرلاین ایران تنها ایرلاینی است که کشور میزبان که نقل و تردد داشته باشد.یک هواپیما برای ما در این مرحله قرار دارند که روزانه دو تا پرواز انجام میدهد به استعداد پانصد نفر در روز یک هواپیما تا بازه زمانی حج سال بعد در روز عملیات میتواند ۹۰ هزار تا انتقال انجام دهد. قول دادند دوستان هواپیمایی یک فروند هواپیما از ماه آینده در اختیار ما قرار دهند و آن هواپیما وارد چرخه اعزام قرار گیرد حدود صد و هفتاد هزار نفر اعزام قرار گیرد.اگر این تعداد هواپیما برای ما افزایش دهند و یکی دو تا هواپیما به چرخه اعزام ما قرار گیرد میتوانیم برنامه ریزی کنیم و هتل اجاره کنیم و تعداد اعزام بیشتر شود.
سوال: در برنامه است که آیا تعداد هواپیماها اضافه میشود؟

حسینی: ما در خواست کردیم و فعلا قول یکی دیگر را به ما دادند ولی اگر این تعداد اضافه شود قطعا اعزام بیشتر میشود

.سوال: در گامهای اول و اعزامهای اول آن سی و هفت هزار نفر اول در اولویت اعزام هستند؟

حسینی: اگر متقاضی باشد ما وجوه شان را اول برگرداندیم، اولویت شان را پایدار کردیم ولی یک بار دعوت کردیم و نتوانستیم ارائه خدمت کنیم اولویت اول آنها هستند که ثبت نام کنند و مهلت دادیم و همین الان مهلت دارند که آنها ثبت نام کنند اگر مراجعه نکردند در بازه زمانی تعریف شده بعد اولویتهای بعدی

سوال: الان سی و هفت هزار نفر اول چند نفر در نوبت عمره هستند با توجه به وقفهای که بوده است؟

حسینی: ثبت نامیهای که سال ۷۸ و بعد سال ۹۰ شعب بانک ملی و ملت انجام دادیم چیزی حدود ۵ میلیون و ششصد هزار نفر متقاضی در نوبت انتظار تشرف هستند.

سوال: ثبت نام جدید قرار است داشته باشید؟

حسینی: نه تا متقاضیان وجود دارند ثبت نام جدید نداریم.

سوال: یک فروند هواپیما که شاید بشود دو فروند خیلی طول میکشد؟

حسینی: سازمان حج و زیارت این آمادگی و این استعداد را دارد که بتواند عدد بیشتری را ببرد اگر ناوگان در اختیارمان قرار میگیرد چیزی حدود هشتصد تا یک میلیون نفر، که این مستلزم این است که ناوگان هواپیمایی در اختیار ما هواپیما قرار دهد که محدودیت خاص خودش را دارد و تقصیری متوجه آنها نیست، کشورهای دیگر را باید خدمات بدهند و قطعا آن جا هم با محدودیتی مواجه هستند به خاطر موضوع تحریمها، براین اساس تعداد پروازی که الان میتوانند در اختیار ما قراردهند تعداد کمی میتوانیم اعزام انجام دهیم ولی سازمان این توانایی را در پیکره اجرایی اش وجود دارد که بتواند اگر هم منابع ارزی برای ما تامین شود و هم هواپیما برای ما تامین شود زیرساختهای لازم در کشور میزبان وجود دارد.


سوال: خطوط هوایی دیگری داریم با طرف سعودی مذاکراتی برای استفاده از آنها شده است؟

حسینی: همکاران در آن حوزه تلاش خودشان را کردند و ما هم با استعدادی که در کشور میزبان داشتیم و همکاران ما و دفاتر مربوطه ما در عربستان و مجموعه همکاران تلاش خودمان را از طریق وزارت حج انجام دادیم به کمک دوستان هواپیمایی کشوری ولی آن چیزی که آنها پذیرفتند صرفا هواپیمایی کشور ایران است.

سوال: خطوط هوایی دیگر را قبول میکنند؟

حسینی: برمی گردد به قبول کشور میزبان

سوال: برای اسکان زائران چه خدماتی ارائه میشود در کشور عربستان؟

حسینی: با توجه به ظرفیت هتلها در مدینه الان هشت هتل برای این ظرفیتی که الان داریم برنامه ریزی کردیم، اجاره کردیم، در مکه مکرمه هم چهار هتل.

سوال: چه خدمات دیگری به زائران ارائه میشود؟

حسینی: کلا زائران از فرودگاه تا فرودگاه کلیه هزینه های مربوط به حمل و نقل، چه حمل و نقل هوایی، چه حمل و نقل زمینی، چه حمل و نقل برون شهری، تغذیه و تدارکات، خدمات بیمه، بهداشت و درمان، کلا هر آن چه که زائر در عربستان نیازمند است ما تامین میکنیم.

سوال: جدای از موضوع پرواز و هواپیما که در بخش قبل صحبت کردیم، امکان افزایش زائر وجود دارد؟

حسینی: محدودیت کشور میزبان برای تعداد زائرین برای عمره قرار نداده است، ما هر چه بتوانیم اعزام کنیم، ظرفیت پذیرش وجود دارد

سوال: اگر شرایط مهیا شود از منظر اسلام و دیگر خدمات در کشور میزبان فراهم است؟

حسینی: بله

سوال: الان هر زائر چقدر باید پرداخت کند برای سفر عمره؟

حسینی: باتوجه به گروه قیمتی ۴۳ میلیون تومان کف گروه قیمتی و ۴۶ میلیون تومان دارد.

سوال: چه تفاوتی دارد؟

حسینی: بسته به گروه قیمتی یا به نوعی درجه هتل آن قیمتها متفاوت است.

سوال: خود زائران براساس این پرداختی که دارند انتخاب میکنند در کدام هتل باشند؟

حسینی: فقط کیفیت هتل متفاوت است.

سوال: خود زائران چه زمانی این مبلغ را پرداخت میکنند؟

حسینی: موقعی که گروه شان را انتخاب میکنند ۷۲ ساعت فرصت پرداخت دارند و بعد کلاسهای آموزشی.
 

سوال: الان برای گروه بعدی این روند مشخص شده است؟

حسینی: بله تا ۴-۵ مهرماه وجوه شان را واریز می کنند و کلاسهای آموزشی شان را انجام میدهند و تکمیل هستند و از ۴ مهر به بعد شرایطی به صورتی است که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت گروهها تکمیل شده است

سوال: روزانه اعزام دارید؟

حسینی: بله هر روز دو پروازی که قرار است انجام میدهیم، از ۱۶ ایستگاه، یکی تهران، فردا اصفهان، فردا صبح تهران و بعد مثلا مشهد و تا ده روز ادامه دارد این روند و زائری که میبرد و برگشتی شان بعد از ده روز برمی گرداند.

سوال: برای ماههای بعد کلاسهای آموزشی هم دارند، چقدر این دوره نیاز است که مطلع باشند زائران و از چه زمانی آمادگی برای شان ایجاد شود، احیانا مبلغی که واریز کنند؟

حسینی: مبلغ بعد از رزرو کاروان وگروه قیمتی اش را انتخاب میکند وجه اش را پرداخت میکند و ۷۲ ساعت وجوه شان را پرداخت میکنند و بعد از آن دفتر زیارتی مدیر کاروان دعوت شان به کلاسهای آموزشی میکند و روحانیون کاروان احکام و مناسک و مدیر کاروان مسائل اجرایی و قوانین و مقررات کشور میزبان را برای تشریح میکند.

سوال: اگر ۷۲ ساعت واریز نکنند چه اتفاقی میافتد؟

حسینی: رزروشان حذف و مجدد آن گروه ظرفیت داشته باشد نفر بعدی و اگر رزرو تکمیل شده باشد در ماههای بعدی یا روزهای بعدی انتخاب میکنند.

سوال: خودشان باید مراجعه کنند؟

حسینی: نه از طریق سامانه برای شان اگر رزوشان باطل شود پیامک میرود.

سوال: صرفا از طریق ثبت نام اعزام صورت میگیرد؟

حسینی: دو مرحله ثبت نام داریم سال ۱۳۸۷ و سال ۱۳۹۰، آنها که سال ۸۷ ثبت نام کردند با ۵۰۰ هزارتومان و در سال ۹۰ هشتصد هزار تومان مبلغ واریز کردند، سال ۸۷ از بازه زمانی یک تا سیصد اولویت بندی شده است و سال ۹۰ از سیصد تا ششصد اولویت بندی شده است.

سوال: دوره سفر چند روزه است؟

حسینی: ده روز است که زائرین پنج روز در مدینه و ۵ روز در مکه
سوال: در سالهای گذشته ۱۵ روزه بود؟

حسینی: نه همان سال هم ۱۰ روزه بود سالهای ماقبلش که ۱۵ روز بود که هفت روز مکه و هفت روز مدینه اسکان پیدا میکردند

.سوال: از چه سالی ۱۰ روزه شده است؟

حسینی: سالش خاطرم نیست. قطعا موقع ثبت نام آن تعداد حضور در عربستان ذکر شده بود.

سوال: ۸۷ و ۹۰، ده روز شده است، از ۹ سال قبل سفر ۱۵ روزه بوده است؟

حسینی: ۹ سال قبل که اصلا سفرها قطع شد

سوال: سال ۹۴ قطع شد، تا قبل از آن ۱۵ روزه بوده است؟

حسینی: نه ۱۰ ر وزه بوده است.

سوال: هزینه سفر آن موقع یک میلیون تومان بوده است؟

حسینی: هزینه سفر از دو و سیصد تا یک عددی بالاتر یعنی تقریبا این پیش پرداختی که مردم انجام دادند، به نظرم یک سوم هزینه سفر وجوهش بوده است.

سوال: این نکته و این تفاوت قیمتی که مبلغی که زمان ثبت نام کرده اند و مبلغی که الان باید پرداخت کنند و برخی از زائران گلایه هایی دارند و اگر نتوانند تامین کنند ازاولویت خارج میشوند، تسهیلاتی را در نظرگرفتید برای زائران؟

حسینی: سالی که این ثبت نام انجام شد ما به زائران اعلام کردیم و دو سال اولویت دادیم به تشرف، مابقی اولویت بندی شدند ولی این اجازه را داشتند که وجوه شان را بگیرند یا در نوبت انتظار بمانند.عملا زائر وقتی در نوبت انتظار است یک ودیعه گذاری کرده است نزد بانک که بانک در شرایط مشارکت در عقود اسلامی سود مشارکتش را به آنها پرداخت میکند و سود مشارکت در یک حسابی واسط به حساب خود زائر واریز میشود ولی این ودیعه گذاری و سود مشارکت قطعا با تورمی که ارز داشته است طی این سالها تطبیق ندارد و این باعث میشود یک اختلافی بین زمان ودیعه گذاری و زمان تشرف وجود دارد.

سوال: یعنی سود برای شان حساب شده است؟

حسینی: بله ده درصد تا ۱۵ درصد در عقود اسلامی به سپرده شان تعلق گرفته است.


سوال: عددش را میدانید چقدر است؟

حسینی: این مبلغها را مردم بعضا گرفتند، یا بعضا ودیعه گذاری کردند.بعضا هشتصد هزارتومان تا یک میلیون سود مشارکت شان حساب شده است.

سوال: خیلی زیاد است قابل مقایسه نیست. تسهیلاتی در نظر گرفتید؟

حسینی: بله هم بانکهای عامل خواستیم که تسهیلاتی در نظر بگیرند ولی نتیجه نگرفتیم، تقاضا داریم از بانکهای عامل که تسهیلاتی در نظر بگیرند که عزیزان با دریافت وام قرض الحسنه بتوانند به این سفر تشرف کنند.

سوال: نتیجه نگرفتید

.حسینی: قول مساعد دادند ولی نتیجه نگرفتیم.

سوال: زائرین باید همچنان منتظر باشند؟

حسینی: بله، منتظر باشند

.سوال: برای کودکان باید والدین چه کنند؟

حسینی: فرزندانی که زمان ثبت نام به دنیا نیامده اند، یعنی ۹۰ به این طرف آنها را سهمیه قرار دادیم و با والدین شان تشرف کنند، اگر کسی که به دنیا آمده بوده است و والدین برای شان ثبت نام نکردند باید فیش تهیه کنند و اگر کسی به هر دلیلی تمایلی به تشرف ندارد باید قبول و اسناد آنها را دریافت کنند.

سوال: خود سازمان حج و زیارت شرایطی ندارد؟

حسینی: نه، باید از فیشهای دست مردم تهیه کنند.

سوال: اگر زائری در این مدت فوت کرده باشد؟

حسینی: وراث قانونی تقاضا میدهند و مشرف شوند به جای مرحوم و یا واگذار کنند.

سوال: کسانی که در اولویت بودند و اگر مبلغ را نتوانند تهیه کنند، اگر کسانی که فیش را تهیه کنند میتوانند ثبت نام کنند؟

حسینی: فیش را با اولویت میخرند، هر کسی که فیش و قبض را با اولویت میخرد و ارزش افزودهای که پیدا کرده است آن اولویت است وگرنه مبلغ هشتصد هزارتومان با سود مشارکتش است.

سوال: مرجعی برای نقل و انتقال فیشها است؟

حسینی: توافق بین خریدار و فروشنده است که به دفاتر زیارتی مراجعه میکنند و صورتجلسه پر میکنند که با رضایت همدیگر هزینه سندش را گرفته است و انتقالش انجام میشود.

سوال: خود سازمان حج و زیارت هیچ نوع ورودی و یا نظارتی ندارد؟

حسینی: نظارت به دلیل اینکه دلالی صورت نگیرد این نظارت انجام میدهد از طریق دفاتری که است، ولی این که تعیین نرخ ورود این جور به موضوع نقل و انتقال ندارد.

سوال: چگونه شناسایی میشود که دلالی باشد یا نباشد؟

حسینی: معمولا آنها دلال هستند تعداد مراجعات شان و اسناد در دست شان معلوم است و در هر صنفی قابل شناسایی هستند.یعنی تعدد مراجعه به دفاتر ما، تعدد اسنادی که دست شان است، بعضا سندها را به صورت قولنامهای خریداری کردند.

سوال: این امکان وجود ندارد که این موضوع کاملا تحت نظارت حج و زیارت قرار گیرد، کسانی که قصد واگذاری فیش را دارند و کسانی که خریدار هستند بیایند آن جا؟

حسینی: ما مرجع این نقل و انتقال هستیم ولی مرجع تعیین نرخ نیستیم.

سوال: این که در دفتر انجام شود در سازمان حج و زیارت باشد؟

حسینی: هر کسی که میتواند در خانه کارش را انجام دهد یا در دفتر زیارتی ما همه سوق دهیم به دفتر مرکزی چه در استان، چه در تهران.

سوال: در مورد عمره نکتهای است بفرمایید؟

حسینی: شما اگر سوالی دارید بفرمایید

.سوال: به موضوع حج تمتع بپردازیم اگر در مورد عمره نکتهای است بفرمایید؟

حسینی: متقاضی که است با اعلامی که کردیم ۴۰ هزار نفر اعلام آمادگی کردند، از این تعداد ۱۱ هزار نفر در دفاتر رزرو جا انجام دهند و بخشی هم وجوه شان را پرداخت کردند و روند ثبت نام با همین شرایطی که ایجاد شد و موضوع تحریمی که اعلام کردند، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا خبری شد، این یک مقدار نگران موضوع شدند که شاید باز این تحریمها شامل بخش سعودی هم بشود.این اتفاق نیافتاد اثرش در روند ثبت نام گذاشت باتوجه به این که پرواز امروز انجام شده است، پرواز شب ما هم انجام شد و روند برقراری پروازها به سمت کشور میزبان است از متقاضیان دعوت میکنیم که مراجعه کنند و ثبت نام کنند اگر متقاضی تشرف در سال جاری هستند.

سوال: به دفاتر مراجعه کنند؟

حسینی: میتوانند مستقیما به سامانه حج و سایت سازمان مراجعه کنند و لینک مربوطه قرارداده شده است و میتوانند ثبت نام شان از منزل شان انجام دهند

.سوال: دو ماهی از پایان عملیات حج تمتع گذشته است، مرور سریعی داشته باشیم چه تعداد اعزام داشتیم در تمتع ۱۴۰۳؟

حسینی: طبق توافقی که با کشور میزبان داشتیم ۸۷ هزار و ۲۵۰ نفر زائر و عوامل بودند که توفیق خدمتگذاری در حج امسال برای شان داشتیم.

 سوال: مذاکرات داشتید که افزایش داشته باشید برای سال آینده؟

حسینی: درخواستی از طرف وزارت امور خارجه و سفارت مان در کشور میزبان و هم خودمان به وزیر حج اعلام کردیم که با توجه به این که جمعیت کشورما از آخرین سرشماری عددش بالاتر رفته است، تقاضای افزایش سهمیه حج را دادیم و با تلاشی که هم مجموعه دیپلماسی کشور انجام داد و همکاران خودمان در سازمان بتوانیم یک عدد به ظرفیت اسمی اضافه کنیم.

سوال: قانون در عربستان به چه صورت است؟

حسینی: هر هزار نفر یک نفر میتواند به حج مشرف شود، ما ۸۷ میلیون، ۸۷ هزار نفر، به ۹۰ میلیون، ۹۰ هزار نفر اجازه تشرف داریم.

سوال: احتمال دارد برای ۱۴۰۴ به این عدد برسیم؟

حسینی: ما پارسال درخواست کردیم که جمعیت ۹۰ میلیون است ولی قول مساعد ندادند.

سوال: همین حدود بود؟

حسینی: بله همین حدود بود و امسال درخواست کردیم که این عدد را افزایش دهند، قول دادند ولی عمل نکردند، بیشترش هم به فضایی است که ما در منی نیاز داریم، منی تقریبا محدودترین جای در اجرای عملیات حج است، یک فضای کاملا و مکان کاملا محصور و تعریف شده است. چون ما عدد ظاهرمان که بالا میرود قطعاً چادر بیشتری میخواهیم این امکان وجود ندارد که فضای بیشتری در اختیارمان قرار بدهند ما هم درخواست بیشتر داریم یک مقداری محدودیتهای اینجوری با ما آنها مواجهاند که شاید یک مقدار اینکه به درخواست ما رسیدگی نمیکنند این موضوع باشد که البته ما داریم برنامه ریزی میکنیم که اگر این امکان فراهم بشود بخشی از زائرین مان را تا مثلا نیمه شب شرعی بتوانیم در منا نگه داریم بخشی را بعد از نیمه شب شرعی منتقل منتقل کنیم که بتوانیم هم فضای بهتری برای زائرین مان برای اسکان در منا ایجاد بکنیم هم بتوانیم این ظرفیت بیشتر را انشالله بتوانیم از کشور میزبان بگیریم.

در خصوص تمتع هیئت اجاره مان برود و به زودی اعزام میشوند برود هزینه ها را استخراج کنند در خصوص تغذیه و تدارکات هم همینجور است الان تیم تغذیه و تدارکاتی که برای عمره الان آنجا مشرف هستند که مقدمات سفر زائرین را فراهم کنند آنها برآوردهای اولیه شان را روی قیمتهای هزینه تغذیه درمی آورند و همینجور اسکان، نقل و انشاءالله جمع بندی فکر میکنم تا حدود یک ماه آینده این اتفاق میافتد.

سوال: چه تعداد الان در نوبت هستند برای حج تمتع؟

حسینی:در نوبت حج تمتع هم حدود نهصد هزار نفر در نوبت اعزام هستند که با این روند اعزام سالی حدود هشتاد و پنج هزار نفرشان تقریباً اعزام میشوند..


سوال: بر اساس همان اولویت ثبت نامی که از قبل داشتید؟

حسینی:بر اساس تاریخ ثبت نام.

سوال: و البته باز هم همین شرط تعیین مبلغ وجود دارد درست است؟

حسینی: منظورتان از شرط تعیین مبلغ چیه؟

سوال: همین مبلغی که اشاره کردید را زمان اعزام باید پرداخت کنند؟

حسینی: بله باید پرداخت کنند ما یک زمانی که پیش  ثبت نام انجام میدهیم فراخوان میکنیم یک مبلغ به عنوان علیالحساب میگیریم تا آن نرخ و گروه بندی که نهایی شد انشاءالله مابقی را واریز کنند

سوال: و آن بعد شرعی که وجود دارد کسانی که استطاعت مالی هم باید که حتماً بروند از آن منظر آیا اقدامی دارید برای چنین افرادی خارج از ثبتنام شدگان، کسانی که استطاعت مالی دارند واجب هستش که به حج تمتع بروند اگر که در این فهرست ثبت نامی شما اولویتهای نباشند چگونه باید باشند؟

حسینی: هستند در بین دارندگان اسناد حج تمتع که به هر دلیلی از استطاعت خارج شدند متقاضی فروش هستند آنها هم به همین سبکی که عرض کردم به دفاتر خدمات زیارتی ما مراجعه میکنند متقاضیانی هم که خرید دارند مراجعه میکنند باز یک تفاهمی بین دو طرف و آن چه اشاره کردیم

سوال: روش دیگری نداریم؟

حسینی: نخیر.

سوال: و این تفاوت قیمتی که اشاره کردید در حداقل قیمتی ۱۴۰ میلیون تا ۱۸۰ میلیون این تفاوت از چه منظر است؟

حسینی: این فقط در گروه قیمتی مسکن شان، کیفیت هتل در گروههای مختلف هم در مدینه چه در مکه اگر نه از نظر تغذیه حمل و نقل، پرواز همه در شرایط یکسان هستند.

سوال: بعضا احتمالاً خود جنابعالی هم دیده باشید بعضی از دفاتری که اشاره کردیم فعالیت میکنند یک سری مثل تبلیغاتی دارند شاید عددها همین عدد است یابعضا متفاوت است؟

حسینی: تبلیغ چی؟

سوال: تبلیغات برای اعزام؟

حسینی: اعزام چی

سوال: ما بحث حج را داریم صحبت میکنیم؟

حسینی: ما یک عمره داریم یک حج داریم.
سوال: عمره که بحثمان تمام شد به تمتع رسیدیم؟

حسینی: عمره که بعضاً تا سال گذشته که شرایط مهیا نبود برخی خلاف ضوابط کشور از کشورهای دیگر رفتند عمره شان را انجام دادند و برگشتند البته تعداد محدودی، اما در حج تمتع اصلاً کسی نمیتواند خارج از سیکل سازمان حج و زیارت اعزام کند، چون حج یک موضوع حاکمیتی است دو تا کشور با همدیگر تفاهم بکنند و هیچ کسی از هیچ راه دیگهای نمیتواند وارد بشود عیناً باید از طریق دستگاههای دولتی بین دو تا کشور ثبت نام کند ویزایش در سیستم خاصی صادر میشود و اعزام میشود.
سوال: نکته تکمیلی دارید درباره این موضوع؟

حسینی برای آنهایی هایی که ده روز اول اعزام میشوند ما بیس عملیاتی مان یعنی پایگاه اصلی مان در جده است یعنی زائرمان میرود جده و از جده برمیگردد.

سوال: این روال ثابت میشود؟

حسینی: بله ده روز اول استثنائاً زائرین میروند وارد مدینه میشوند، چون پرواز ما یک سر الان که میرود زائر میبرد یکسر خالی دارد برمیگردد دیگر مسافری نیست که بخواهد برگرداند ولی بعداً دیگر مسافری که ده روز اقامت پیدا کرده این در مکه است که میرود جده مسافری که بعد از ده روز میرود از جده پیاده میشود مسافر جده را بر میگردانند.

سوال: بدون استثنا این اتفاق میافتد یا نه زائرین این حق انتخاب را دارند؟

حسینی:نه هر کسی ده روز اول بوده است

سوال: نه بعد از ده روز را عرض میکنم؟

حسینی: نه دیگر.

سوال: فاصله بین مدینه و جده زیاد است؟

حسینی: آن دیگر باید بعد از اعمالشان محرم میشوند.

سوال: یعنی وقتی که میروند جده اول میروند مکه؟

حسینی: نه بعد میآیند مدینه از مدینه شروع میکنند.

سوال: سفرشان با مدینه شروع میشود؟

حسینی: بله.

سوال: چند ساعت است از جده تا مدینه؟

حسینی: چیزی حدود شش ساعت.

سوال: همین را عرض میکنم فاصله زیاد است و خسته کننده میشود ورودشون به آغاز سفر؟

حسینی: الان، چون این امکان وجود ندارد که ما زائر را ببریم مدینه بعد پرواز باید خالی بلند شود از مدینه برود جده بعد از جده باز مسافرهایش را سوار کند بیاید این در اصل یک هزینه تیکآف و لندینگ برای هواپیما ایجاد میشود که تقریباً قیمت یکسره بلیت هواپیما است و هزینه هم برای شرکت هواپیمایی هم برای زائر مقرون به صرفه نیست.


سوال: در این دو پنج روزی که در بخش ابتدایی اشاره کردید پنج روز مدینه و مکه حضور دارند چه برنامه‌هایی برای زائران تدارک دیده شده؟

حسینی: در مدینه منوره آن چه که حالا بخش‌های فرهنگی خانه کلاس‌های آموزشی که آنجا در مدینه برگزار می‌شود هم احکام و مناسک را مجدداً روحانیان کاروان با زائرین مرور می‌کنند آموزش می‌دهند و هم زیارت دوره راه می‌روند علاوه بر قبر نبی اسلام زیارت ائمه بقیع زیارت دوره هم داریم که زیارت شهدای احد را زائرین مشرف می‌شوند سر به مساجد می‌زنند و رو به قبلتین می‌روند، مسجد قبا می‌روند این برنامه در اصل زیارتی ما در مدینه منوره است بعد به شجره محرم می‌شوند و عازم مکه می‌شوند در ایامی که در مکه هستند بعد از اعمال عمره شان یک زیارت دوره هم آنجا دارند که سرزمین عرفات و منا را می‌روند یک بازدیدی انجام می‌دهند.

سوال: یکبار محرم میشوند؟

حسینی: یکبار تکلیفشان است ولی اگر تمایل داشته باشند بتوانند باز هم بروند.

سوال:زیر نظر خود کاروان است یا نه شما در زیارت این برنامه را دارید یا نه؟

حسینی: نه دیگر آن اختیار کاروان است و زائران که تمایل داشته باشند از نظر جسمی توانایی داشته باشند معمولاً دیگر درون کاروان بین مدیر کاروان و روحانیون انجام می‌شود و می‌روند میقات محرم میشوند.

سوال: و سایر خدماتی که احیاناً زائران نیاز داشته باشند در بخش ابتدایی اشاره کردید در اصل هزینه زائران بر می‌گردد و احیاناً اگر خدمات پزشکی هم مورد نیاز باشد چگونه این خدمات را دریافت خواهند کرد؟

حسینی: خدمات پزشکی ما الان در اصل مطب داریم در دو تا شهر و توسط پزشکانی که توسط مرکز پزشکی حج انتخاب شدند و همراه زائرین حتی تا پرواز اول رفتند در شهر‌های مکه و مدینه در مطب‌هایی که در هتل‌ها هستند مستقر می‌شوند اگر خدای نکرده زائر دچار بیماری شد که به صورت سر پایینی در همین مطب‌ها مورد معاینه قرار می‌گیرد دارو در اختیارشان قرار می‌گیرد و اگر خدای نکرده به کار بیشتر درمانی نیاز پیدا کردند به بیمارستان‌های سعودی منتقل می‌شود.سوال: چه نوع بیماری‌هایی در همان جا مداوا خواهد شد؟حسینی: بیماری‌های سرپایی مثل سرماخوردگی، موضوعات اینجوری اگر باشد چه در خود مطب‌ها و اگر خدایی نکرده پیش آمده تا مشکل قلبی پیدا کرده یا نیاز به عمل جراحی پیدا کرده اینها را منتقل می‌کنند به بیمارستان سعودی شکستگی ایجاد شده باشد که پیش می‌آید در سفر، همه اتفاقی ممکن است بیفتد.

سوال: همه اینها در همان بیمه دیده شده؟

حسینی: این در قرارداد در اصل در هیئت پزشکی ماست و آنچه که زائرین در بیمارستان‌های سعودی می‌روند که در اصل با تعهدی که در اصل روی ویزایشان بوده به صورت رایگان مداوا می‌شود

سوال: یک نکته درباره اعزام به عتبات عالیات بپرسم جناب آقای حسینی الان وضعیت اعزام‌ها چگونه است؟

حسینی: اعزام در موضوع عتبات عالیات را به بخش خصوصی واگذار کردیم بیش از سی شرکت خصوصی هستند که فعالند ولی تقریباً شصت شرکت سعودی مجری هستند که قبلا هم توی این زمینه قبلاً هم فعالیت داشتند تعدادشان شصت شرکت است ولی سی شرکت فعالانه حضور دارند در استان‌های مختلف.
سوال: یعنی آن سی تای دیگر مجوز دارند؟

حسینی: بله مجوز دارند ولی بعضا فصلی دارند فعالیت می‌کنند ولی سی شرکت به‌صورت دائمی فعالیت دارند در استان‌ها بیش‌تر شرکت‌های مرکزی زیارتی در استان‌ها هستند اصلاً این‌ها وارد کشور عراق می‌شوند و هتل اجاره می‌کنند اتوبوس مورد نیاز اجاره می‌کنند و زائر را با هزینه‌ای که تعریف می‌کنند و آن هزینه‌ها توسط سازمان نظارت می‌شود که مبالغ با آن چه که واقعیت میدان عمل در عراق است تطابق داشته باشد و این عرضه می‌شود به مردم و مردم با مراجعه به سامانه‌ای که تهیه شده می‌توانند ثبت نام کنند و مشرف شوند ما در حوزه عتبات روی موضوع قیمت‌گذاری که عرض کردم ما هتل‌های شهر‌های نجف و کربلا و کاظمین را تصنیف کردیم یعنی یکبار توسط همکاران ما در بحث مسکن سازمان حج و زیارت هتل‌ها مورد بازنگری قرار گرفته و آیتم‌های مختلف یک هتل سنجش شده نتیجه آن سنجش که تو چه رنج گروه قیمتی قرار گرفتند مشخص شده و در اصل برای هر هتل ما آمدیم یک سقف قیمتی تعریف کردیم مثلاً گفتیم این گروه اگر هتل‌های ما مثلاً اجاره شان می‌توانند تا شش دلار باشد این گروه می‌تواند تا هشت دلار باشد و الی تا بیست دلار تعیین کردیم که دیگه کارگزار ما باید داخل این رنج و این دسته هتل را که در اصل که در اصل مورد بازبینی قرار گرفتند از نظر مسائل زیر ساختی مورد تایید بودند اجاره کند و در سقف قیمتی که ما برای هر گروه قیمتی قرار می‌دهیم نظارت مان را در این حوزه به این شکل اعمال بکنیم در حوزه تغذیه و تدارکات، چون در کشور عراق هنوز در هتل‌ها آن زیرساخت‌های لازم برای پخت بهداشتی و مطابق با ذائقه زائرین ما ایجاد نشده دو تا آشپرخانه مرکزی در شهر نجف و کربلا داریم یکی در نجف یکی در کربلا اینجا هم غذا به صورت متمرکز بر اساس برنامه غذایی مطابق با ذائقه عمومی زائرین تهیه می‌شود به هتل‌ها منتقل می‌شود برای این هم سازمان با گروه‌های کارشناسی که دارد با قیمتی که از مواد و هزینه‌های پخت به دست آورده یک عددی را برای تغذیه زائرین در نظرگرفته مجموع این خدمات و خدمات فرهنگی که روحانی و خدمات اجرایی که مدیر کاروانی که در گروه قرار می‌گیرد و نظارت‌هایی که میدانی انجام می‌شود یک هزینه‌هایی هم برای این موضوعات پرداخت میشود سر جمع اینها می‌شود هزینه سفری که ظائر در حوزه عتبات پرداخت می‌کند که تماما هم توسط بخش خصوصی دارد اجرا می‌شود ما در حوزه عتبات ارز زائرین را بل توافق که با بانک ملی داریم و با بانک مرکزی داریم به صورت ارز بازار سکه و طلا تامین می‌کنیم که این هزینه سفر زائران را تقریباً یک مقداری پایین‌تر می‌آید از آنچه که در شرایط آزاد است.

سوال: اقامت‌ها فقط در نجف و کربلاست و کاظمین و سامرا روزانه می‌روند برمی گردند؟

حسینی: این بستگی دارد به آن بسته زیارتی که شرکت‌ها تعریف کردند بعضاً یک شب قامت در کاظمین هم دارند سه شب در کربلا و سه شب هم در نجف بعضی‌ها هم نه این بسته‌ای که تعریف کردم در اصل سه شب در نجف می‌ماند چهار شب در کربلا که یک روز آخر را به صورت عبوری هم زیارت سامرا می‌روند و هم زیارت کاظمین.

سوال: و اعزام به سوریه داریم الان؟

حسینی: نه الان اعزام به سوریه نداریم به دلیل مسائل امنیتی که ایجاد شد.

سوال: مدت کوتاهی بر قرار شد دوباره منتفی شد؟

حسینی: بله یک مدت کوتاهی برقرار شد آنجا هم در اصل بخش خصوصی وارد شد قرارداد بست و مدتی هم عملیات اعزام انجام شد ولی الان شرایطی که امنیت کامل احساس بشود که الان اینجا است و زائر به راحتی بتواند و برگردد این شرایط هنوز برای ما مسجل نشده از طرفی محدودیتی هم که در اصل برای تامین هواپیماست هیچکدام از شرکت‌های هوایی به دمشق نمی‌روند تنها ماهان است که دارد میرد و ماهان هم لاذقیه میرد و یک بعد مسافتی دارد آن هم محدودیت ایجاد کرده که فعلاً برنامه‌ای برای اعزام به سوریه توسط شرکت‌های بخش خصوصی وجود ندارد.

سوال: قابل پیش‌بینی است که چه زمانی برقرار بشود؟

حسینی: به نظرم در این شرایط فعلاً در دستور کار نیست اگر شرایط یک کم بهتر شد ان‌شاءالله.

سوال: اگر نکته‌ای باقی مانده جمع بندی بفرمایید؟

حسینی: من توصیه‌ام به هموطنانی که دارند مشرف میشوند بالاخره این‌ها سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی هستند هم خواهش من است که به کلاس‌های آموزشی که توسط روحانیان و هم مدیران کاروان برگزار می‌شود توجه ویژه بکنند هم زمانی که مشرف میشوند رعایت قوانین و مقررات کشور میزبان را که در همین جلسات آموزشی توسط روحانیون و مدیران کاروان آموزش داده می‌شود رعایت شود که ان شاءالله بتوانند سفری راحت آسان و با امنیت داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.