برخی از زایران کشورمان بدلیل ناآشنایی با محیط عربستان و مکه مکرمه ، مسیرهای ترددی خود را به درستی پیدا نمی کنند که توصیه می شود برای دریافت خدمت مطلوب در زمان ضرورت با واحد راهنمایی تماس بگیرند.
رییس مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر کشورمان به زایران به ویژه افرادی که از جده وارد مکه می شوند توصیه کرد که حتما مایعات به ویژه آب بنوشند.
رییس سازمان حج و زیارت نقش یاوران حجاج در عملیات حج تمتع را مهم و قابل تقدیر دانست.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به این که یاوران حجاج زکات دانش و معرفت، توانایی و قدرت بدنی، حس عاطفی و بینش الهی خود را پرداخت میکنند، گفت: یاوران زائران در حقیقت خادمان جهادی ضیوف الرحمان هستند.
اسکان زایران یکی از مهمترین بخش های خدمات اجرایی به حساب می آید ؛ برهمین اساس زایران در مدینه منوره 19 هتل و در مکه مکرمه در 63 هتل اسکان داده شده اند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رییس سازمان حج و زیارت و جمعی از دست اندرکاران حج تمتع ، وارد مکه مکرمه شدند.
طبخ و توزیع غذای زایران ایرانی به صورت متمرکز با فرایند کاملا بهداشتی و تحت نظارت کارشناسان ذیربط، انجام می پذیرد که این روند در مکه مکرمه در آشپزخانه های عظیم، با نیروهای با دانش و با تجربه ایرانی صورت می گیرد.
واحد راهنمایی حجاج که فعالیت خود را همزمان با حضور زایران در مکه مکرمه آغاز کرده به صورت 24 ساعته و شبانه روزی به زایران خدمت رسانی می کند؛ نیروهای واحد راهنمایی با کاور و کلاه زرد رنگ حضوری فعال و مستمر دارند.
تاکنون بیش از 76 درصد زایران ایرانی از طریق فرودگاههای مدینه و جده وارد سرزمین وحی شده اند؛ تردد زایران در بین شهرهای مدینه تا مکه و بالعکس نیز با قطار سریع السیر انجام می گیرد.
برخی نکات در خصوص خدمات اجرایی حج تمتع وجود دارد که گاهی از منظر مخاطبان پنهان می ماند و دانستن آنها ضروری به نظر می رسد.